Je belastingaangifte voorbereiden: wat heb je nodig?

Je belastingaangifte voorbereiden: wat heb je nodig?

belastingaangifte

Nog één maand en dan is het alweer 1 mei. De datum waarvoor jouw belastingaangifte ingediend moet zijn bij de Belastingdienst. Voor de meeste mensen is het indienen van de belastingaangifte niet een van hun favoriete bezigheden. Integendeel! Echter is het doen van aangifte wel heel nuttig. In veel gevallen krijg je namelijk geld terug. Ben je van plan om binnenkort belastingaangifte te doen. Dan is het verstandig om dit goed voor te bereiden. Wat heb je allemaal nodig? In dit artikel gaan we er verder op in.

Persoonlijke gegevens

Het ligt misschien voor de hand, maar bij het doen van je belastingaangifte is het belangrijk om je persoonlijke gegevens bij de hand te hebben. Zonder die gegevens kun je namelijk niet inloggen op de website van de Belastingdienst en dat is natuurlijk wel nodig. Een van de dingen die je nodig is de inloginformatie voor je DigiD. Daarnaast je BSN-nummer en eventueel die van je partner en kinderen. Verder is het belangrijk om je rekeningnummer bij de hand te hebben.

Gegevens over je inkomsten

Naast je persoonlijke gegevens heb je de gegevens over je inkomsten nodig. Hiervoor is nodig om je jaaropgave bij de hand te hebben. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag je jaaropgave dan tijdig op bij je werkgever, zodat je ermee aan de slag kunt. Bij het doen van je belastingaangifte moet je de jaaropgave namelijk controleren. Ontvang je partneralimentatie? Dan heb je ook de gegevens hiervan nodig.

Informatie over je bankrekening

Ook heb je informatie over je bankrekeningen nodig, namelijk een jaaroverzicht. Naast een jaaroverzicht van je lopende rekening heb je ook een jaaroverzicht nodig van eventuele spaarrekeningen of beleggingsrekeningen. Ook dit wordt namelijk meegenomen in de belastingaangifte.

Informatie over je woning

Heb je een eigen woning? Dan heb je ook gegevens hiervan nodig. Het gaat hierbij om een jaaropgaaf van je hypotheek en de WOZ-waarde van je woning. Doe je aangifte over het jaar 2018? Dan heb je de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2019 nodig. De WOZ-waarde van je woning kun je vinden op de beschikking die je het voorgaande jaar van de gemeente hebt ontvangen. Heb je het afgelopen jaar een huis gekocht en heb je hiervan nog een notarisafrekening? Ook deze neem je mee in de aangifte.

Overige gegevens

Naast bovenstaande gegevens zijn er nog andere optionele zaken die je mee kunt nemen in de belastingaangifte. Hierbij kun je denken aan aftrekposten zoals zorgkosten, studiekosten en betalingsbewijzen van giften. Wil je hier meer over weten of heb je hier hulp bij nodig? Een belastingadviseur in Hoofddorp als Stolwijkacc.nl helpt je hier graag mee!

zininzaken.nl

Reacties zijn gesloten.