“There is nothing more beautiful than someone who goes out of their way to make life beautiful for others.”

– Mandy Hale

Velen van ons willen ondernemer worden. Het starten van een eigen zaak is een van de grootste dromen van onze tijd. Maar hoe word je een ondernemer? Het grootste deel van het advies richt zich op de praktische aspecten: het schrijven van een bedrijfsplan, het inzamelen van geld, het vinden van personeel, marketing en PR. We gaan nu een andere route af. In onze ogen in het hart van succesvol ondernemerschap ligt iets vreemds abstracts: een nauwkeurig inzicht in de oorzaken van menselijk ongeluk. Ondernemer zijn betekent in essentie een expert worden in de dingen die het leven moeilijk maken voor mensen. Dat komt omdat elk behoorlijk ambitieus bedrijf op de een of andere manier probeert dingen voor anderen op te lossen. En hoe groter en origineler wat je probeert op te lossen, hoe succesvoller jouw bedrijf kan zijn.

Omdat de consumptiemaatschappij nu goed is ontwikkeld, kan het gemakkelijk zijn om te denken dat alle grote problemen die er zijn, toch al duizenden oplossingen hebben. Denk aan al die autobedrijven of pizzeria’s of nieuwswebsites. We hebben zeker genoeg van alles. Wat kunnen we toevoegen aan wat er al is? Om een ​​idee te krijgen van de enorme kansen die er nog in het kapitalisme zijn, hoef je je alleen maar af te vragen: waar en op welke gebieden ben je niet gelukkig in de loop van een gemiddelde dag? Ieder ongeluk is echt een nieuw bedrijf dat wacht om geboren te worden.

Je frustraties zijn een bijna onuitputtelijke bron van ruwe materialen waaruit de bedrijven van de toekomst kunnen worden gebouwd. Dus hoewel er misschien al genoeg ontbijtgranen en T-shirts en mobiele telefoons en taxiritten te koop zijn, is er zoveel meer dat ons frustreert en deprimeert: denk aan hoe moeilijk het is om met je partner om te gaan, jouw kinderen te onderwijzen, om te gaan met angst, te ontdekken wat je wilt doen met je leven, een leuke plek vinden om te wonen, kalmeren in de avond. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Onze leed en irritaties zijn eindeloos, en daar mogen de beginnende ondernemers dankbaar voor zijn. De grootste eerste stap om te nemen richting ondernemerschap, is daarom om te leren om je eigen ongeluk te bestuderen en wat het mogelijk voor jou en anderen zou kunnen helen. Wanneer de winst in bedrijven daalt, is dit echt het gevolg van het feit dat te veel mensen een poging wagen hetzelfde gebied te herstellen, omdat ze niets nieuws kunnen bedenken om te doen in plaats van een nieuwe luchtvaartmaatschappij, mobiele telefoonbedrijf of supermarktketen te beginnen. En gezonde winst is daarentegen een beloning voor het begrijpen en beheersen van een gebied van menselijke nood voordat iemand anders dat doen. Natuurlijk zijn ideeën op zichzelf niet genoeg; je moet voor praktische zaken en geld zorgen, maar ze zullen je nergens brengen als je oorspronkelijke psychologische inzicht in menselijk ongeluk niet solide is.

En op dezelfde manier, als je inzicht in wat mensen ongelukkig maakt vlijmscherp is, en je oplossingen gewaagd, hoe moeilijk ook de reis, dan zal je bedrijf een grote kans maken om geld te verdienen en ook de mensheid ten goede te komen.