Er doen vandaag de dag nog altijd heel wat foutieve geruchten de ronde over het volgen van een sales training. Veel mensen gaan er dan ook nog altijd vanuit dat het volgen van zo’n training vooral als gevolg heeft dat er verschillende verkooppraatjes worden aangeleerd. Dat is echter helemaal niet juist, in tegendeel. In de praktijk is het dan ook zo dat een sales training zich vooral richt op twee ontzettend belangrijke aspecten van de zakenwereld, namelijk:
- Het verbeteren van de communicatie met (potentiële) klanten;
- Het optimaliseren van de omzet die kan worden gerealiseerd;
Uiteraard zijn de toepassingsmogelijkheden van een sales training heel wat uitgebreider dan bovenstaande laat vermoeden. De twee aangehaalde aspecten zijn echter deze waar de meeste focus op komt te liggen. Bent u ook op zoek naar een efficiënte manier om uw commerciële vaardigheden niet alleen te verbeteren, maar ook te actualiseren? In dat geval is het altijd de moeite waard om het volgen van een sales training te overwegen.
Een verbeterde interpretatie van de wensen van de klant
In eerste instantie realiseert een sales training een (sterk) verbeterde interpretatie van de klant. Concreet betekent dit onder meer dat er wordt aangegeven over welke eisen klanten precies beschikken. Uiteraard zijn deze eisen veelal afhankelijk van de situatie in kwestie. Door de jaren heen kon er wel worden vastgesteld hoe het globale gedrag van potentiële klanten is geëvolueerd. Dit betekent concreet dat men niet langer op zoek is naar een verkoper die de nodige informatie kan verstrekken. Elke klant heeft namelijk wellicht uw product of dienst reeds uitgebreid opgezocht op het internet. Wel is het zo dat klanten op zoek zijn naar partijen die het probleem waarmee ze worden geconfronteerd kunnen oplossen. Net daar moet u als ondernemer op weten in te spelen om de opdracht of verkoop binnen te halen.
Wat is de basis van een goede sales training?
De manier waarop de sales training wordt gegeven is grotendeels afhankelijk van de cursus die u gaat volgen. Wel is het zo dat de basis van een sales training in de praktijk eigenlijk steeds dezelfde is. Wat betekent dit nu precies? Zeer eenvoudig. Dit betekent dat er eigenlijk wordt gewerkt vanuit drie verschillende principes, namelijk:
- Het realiseren van een optimale communicatie met de klant;
- Het creëren van een hechte vertrouwensband met de klant;
- Het opbouwen van een persoonlijke relatie met toekomstpotentieel;
Het feit wat sales training zo interessant maakt is ook dat ze niet alleen op de korte, maar ook op de lange(re) termijn inzetbaar is en tegelijkertijd ook een meerwaarde creëert. Het volgen van een sales training kan dan ook absoluut haar steentje bijdragen aan het realiseren van een succesvolle (financiële) toekomst voor uw onderneming.
Sales training is geen sales coaching!
Tot slot willen we graag nog even een vaak gehoord misverstand de wereld uit helpen. Veel mensen denken namelijk dat er in de praktijk geen onderscheid wordt gemaakt tussen een sales training en een sales coaching. Dat is uiteraard niet juist. Bij een sales coaching ligt de nadruk dan ook veel meer op de praktijk. Nadat de doelen zijn besproken met de coach trekt hij of zij mee het veld in met de ondernemer of commercieel medewerker. De bevindingen zullen vervolgens onder de vorm van feedback worden overgemaakt. Op basis van deze feedback kunnen complete verkoopstrategieën worden gefinetuned.